تفاوت ورزش مورد نیاز برای سلامت زنان دیابتی چاق با مردان چاق دیابتی

دریک مطالعه ی کوچک مشخص گردید که بهبود سلامت زنان چاق مبتلا به دیابت نیاز به برنامه ی ورزشی خاصی از نظر مدت و شدت دارد.

ورزشهای خاصی که فواید قلبی عروقی آن برای مردان چاق مبتلا به دیابت نوع 2 به اثبات رسیده است، نمی تواند به زنان برای بدست آوردن همان فواید کمک کند.

این یافته ها به محققین و متخصصین مراقبت های بهداشتی برای ابداع ورزش های روتین هدف دار برای زنان بطور اختصاصی کمک خواهد  کرد.

 محققین با بررسی  پاسخ های قلبی–عروقی نظیر ضربان قلب و فشار خون در 75 مرد و زن چاق مبتلا به دیابت به این نتایج دست یافتند . این پاسخ ها با استفاده  از یک آزمایش ایزومتریک فشردن جسم بوسیله ی دست برای چند دقیقه اندازه گیری گردید. شرکت کنندگان قبل  و بعد از برنامه ی 16 هفته ای پیاده روی این آزمایش را انجام دادند. پاسخ های قلبی-عروقی مردان بعد از پایان برنامه ی 16 هفته ای پیاده روی بهبود خوبی  نشان می داد درحالیکه درمورد زنان چنین نیست.

نکات برجسته ای که از این تحقیق بدست آمد نشان می دهد فواید بدست آمده ازانجام ورزش در بین  دو جنس مذکر و مونث مبتلا به دیابت  یکسان نیست .

پرفسور kanaleyمی گوید: این موضوع یک نگرانی برای موفقیت  مداخلاتی چون ورزش برای کمک به این  افراد است، وقتیکه به افراد دیابتی می گوییم به ورزش به عنوان یک روش درمانی بپردازند ولی به جنسیت آنها توجهی نمی کنیم، نمی توانیم انتظار نتایج یکسانی را داشته باشیم. این تحقیق مشخص می کند که ورزش های خاصی نمی تواند برای زنان چاق دیابتی کافی باشد، برای مثال  برنامه ی پیاده روی 16 هفته ای که در این تحقیق انجام گردید تأثیرات مثبتی را که انتظار می رفت و در مردان مشاهده گردید در زنان ایجاد نکرد. احتمالاً افزایش مدت و شدت ورزشها می تواند برای رسیدن به نتایج مشابه در زنان چاق مبتلا به دیابت نوع 2 موثر باشد.

پرفسور kanaleyمی گوید: هنگامیکه ورزش می کنید فشارخون شما  بالا می رود اما این افزایش نباید بیش از مقدار مجاز براساس سن ، وزن و وضعیت بدنی شما باشد . از سوی دیگر بازگشت فشارخون به حالت  طبیعی(ریکاوری) بعد از پایان ورزش نسبتاً سریع اتفاق می افتد. درمطالعه ی اخیر سرعت برگشت فشار خون به حالت نرمال در زنان به همان سرعتی که در مردان  اتفاق می افتد نبود. درمردان مدت زمان ریکاوری نسبت به زنان بهتر است که باید به این مسئله نیز در مورد ورزش زنان توجه کرد. نتایج این تحقیق درمجله ی Metabolismمنتشرشد.

منبع: www.everydayhealth.com